podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
.... *thumbs up* @}->--
-
- hvězda
- Příspěvky: 1663
- Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
- Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
- Bydliště: Trenčín
- Věk: 41
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
No ono je to právě kvůli tomu ohmovu zákonu trochu jinak. :)Merc124 píše: ↑pon 29.06.2020, 20:43 já pro jednoduchost používám žárovky 1,2W ale na 24V tedy pro náklaďáky, jelikož známe Ohmův zákon, tak tím že přivedu poloviční napětí má žárovka poloviční výkon a dvojnásobnou životnost ]:-> třeba tyto
https://www.autokelly.cz/Product/HE-8GP ... 1;30948194
a pro upřesnění typ patice je : W2x4,6d a ne jak ty uvádíš, to je celosklo do obrysovek W5W ;)
Takže nejprve zjistíme odpor žárovky 24V/1,2W tím, že spočítáme proud, který přes ní teče při jmenovitém napětí 24V:
P=UxI
1,2=24xI
I=1,2/24
I=0,05A
R=U/I
R=24/0,05
R=480 Ohm
Teď si spočítáme, jaký proud žárovkou poteče při 12V:
I=U/R
I=12/480
I=0,025A
No a nakonec spočítáme výkon žárovky při 12V:
P=UxI
P=12x0,025
P=0,3W
Takže výkon při 12V není poloviční, ale čtvrtinový. Její životnost je v takovém režimu s trochou nadsázky prakticky neomezená, ale svítivost je o něco menší, než s originální žárovkou. Já osobně mám ve W124 taky tyhle náklaďákový žárovky. V regulátorech výduchů mám 24V/1,2W a kolem spínače osvětlení 24V/2W.
Jinak si stačí zapamatovat, že dvojnásobné napětí znamená i dvojnásobný proud a tím pádem čtyřnásobný výkon.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
..... kva, tady jedou vjecy ..... ]:->
-
- hvězdička
- Příspěvky: 261
- Registrován: sob 28.04.2012, 13:39
- Auto: S124 250D & 300 CE-24 & W210 E55
- Bydliště: Praha/Zlín
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
diky panove za vycerpavajici odpovedi! *thumbs up* pujdu tedy cestou 24 V a 2 W.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 261
- Registrován: sob 28.04.2012, 13:39
- Auto: S124 250D & 300 CE-24 & W210 E55
- Bydliště: Praha/Zlín
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
zkusil jsem a musim rict, ze 24V 1,2W zarovky sviti pri 12V napeti strasne slabe. jsou to jen takove tlejivky, okoli otocnych ovladacu rychlosti foukani nebo smeru foukani ti nemuzou vubec dostatecne poosvetlit. ja jsem tam dal 12V 1,2W a osviceno je tak akorat. pod samotne kruhove ovladace jsem pak dal 24V 2,0W.Waterfall píše: ↑úte 30.06.2020, 8:24No ono je to právě kvůli tomu ohmovu zákonu trochu jinak. :)Merc124 píše: ↑pon 29.06.2020, 20:43 já pro jednoduchost používám žárovky 1,2W ale na 24V tedy pro náklaďáky, jelikož známe Ohmův zákon, tak tím že přivedu poloviční napětí má žárovka poloviční výkon a dvojnásobnou životnost ]:-> třeba tyto
https://www.autokelly.cz/Product/HE-8GP ... 1;30948194
a pro upřesnění typ patice je : W2x4,6d a ne jak ty uvádíš, to je celosklo do obrysovek W5W ;)
Takže nejprve zjistíme odpor žárovky 24V/1,2W tím, že spočítáme proud, který přes ní teče při jmenovitém napětí 24V:
P=UxI
1,2=24xI
I=1,2/24
I=0,05A
R=U/I
R=24/0,05
R=480 Ohm
Teď si spočítáme, jaký proud žárovkou poteče při 12V:
I=U/R
I=12/480
I=0,025A
No a nakonec spočítáme výkon žárovky při 12V:
P=UxI
P=12x0,025
P=0,3W
Takže výkon při 12V není poloviční, ale čtvrtinový. Její životnost je v takovém režimu s trochou nadsázky prakticky neomezená, ale svítivost je o něco menší, než s originální žárovkou. Já osobně mám ve W124 taky tyhle náklaďákový žárovky. V regulátorech výduchů mám 24V/1,2W a kolem spínače osvětlení 24V/2W.
Jinak si stačí zapamatovat, že dvojnásobné napětí znamená i dvojnásobný proud a tím pádem čtyřnásobný výkon.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 261
- Registrován: sob 28.04.2012, 13:39
- Auto: S124 250D & 300 CE-24 & W210 E55
- Bydliště: Praha/Zlín
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
mam nicmene jiny problem. na stredove konzoli mi blbne podsviceni nekterych tlacitek/ukazatelu:
tlacitko vyhrevu zadniho okna – sviti
tlacitko ostrikovace zadniho okna – nesviti
tlacitko zadniho sterace – nesviti
tlacitko osvetleni zadnich sedadel a kufru – nesviti
podsviceni ovladani webasta, volice prevodovky a tlacitek oken – nesviti
nazorneji na fotce – blbne podsviceni zlute zaramovanych oblasti.
blbne to tak, ze obcas se vse sviti, ale vetsinou nesviti. cili tipuju na nejaky spatny kontakt nekde. mel by nekdo tuseni, kde patrat po spatnem kontaktu?
tlacitko vyhrevu zadniho okna – sviti
tlacitko ostrikovace zadniho okna – nesviti
tlacitko zadniho sterace – nesviti
tlacitko osvetleni zadnich sedadel a kufru – nesviti
podsviceni ovladani webasta, volice prevodovky a tlacitek oken – nesviti
nazorneji na fotce – blbne podsviceni zlute zaramovanych oblasti.
blbne to tak, ze obcas se vse sviti, ale vetsinou nesviti. cili tipuju na nejaky spatny kontakt nekde. mel by nekdo tuseni, kde patrat po spatnem kontaktu?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
Tlačítka mají kostru - myslím- na středovým tunelu, ale to by blbly všechny nahoře.
Musel bych mít v ruce schema, a to tedy nemám, ... mám v ruce dvojku bílýho.
Musel bych mít v ruce schema, a to tedy nemám, ... mám v ruce dvojku bílýho.
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 879
- Registrován: čtv 31.07.2008, 14:51
- Auto: W123 280CE
- Bydliště: Most / Teplice
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
Za rádiem se spojují modrošedé kabliky osvětlení spínačů, začal bych tam. Jsou "plusové".
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
Možná by nás fšechny radily dost zajímalo, CO bylo špatně ? =-o
Možná by nás fšechny radily dost zajímalo, CO bylo špatně ? =-o
-
- hvězdička
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned 26.03.2023, 17:12
- Auto: W124-300CE
- Bydliště: Sokolov- Rudolec
- Věk: 49
- Kontaktovat uživatele:
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
Ahoj všem. Od pátku jsem čerstvým majitelem W124 kupé a také jsem řešil osvětlení přístrojovky a tlačítek. Po několikerém otečení rezistoru vlevo a vpravo mi najednou palubka začalo svítit =-o, takže super. Jenže jsem nikdy 124ku neměl, tak nevím co všechno má svítit. Jezdec na sklon světel má svítit nebo ne? Svítí jen ta ikonka nad ním. Kolečko na zapnutí světel nesvítí, žárovka OK a ikonky okolo toho kolečka taky svítí, netuší někdo v čem je zakopaný pes? Kontrolky svítí všechny a přístroje jsou osvětlené jen jakoby shora, to je OK? Nemají svítit čísla a ručičky? Je to ročník 87.
Díky za rady Petr
Díky za rady Petr
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 977
- Registrován: stř 01.07.2020, 14:52
- Auto: W124 E320 Coupé 1994, Getrag
- Bydliště: kutnohorskokolínské pohraničí
- Věk: 65
-
- hvězdička
- Příspěvky: 11
- Registrován: ned 26.03.2023, 17:12
- Auto: W124-300CE
- Bydliště: Sokolov- Rudolec
- Věk: 49
- Kontaktovat uživatele:
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
Tak v tom případě mi to asi svítí jak má, díky 007
-
- hvězdička
- Příspěvky: 54
- Registrován: ned 15.12.2019, 21:38
- Auto: MB 230TE 1988
- Bydliště: Brno-město
- Věk: 26
Re: podsvětlení ovládacího panelu
Zdravím všechny, potřeboval bych poradit, snad jsem si našel správné téma :-D
Vrátila se mi čtyřka od klempíře, zjistil jsem včera, že mi nesvítí podsvětlení palubky a tlačítka na středovém panelu. A také lampička a indikátor s pásem, ale jen při poloze otevření dveří, když zapnu lampičku natvrdo, svítí (čtecí i normální). Prostě jen nereaguje v poloze na otevření dveří jak má, jinak svítí.
Zkoukl jsem reostat osvětlení, ten už je pájenej a je ok, pojistka zezadu budíků taky vypadala v pořádku (ačkoliv jsem myslel, že lišťáky ji ještě neměli, můj ji má - 230TE 12/1988, budíky podle mě měněné nebyly).
Pojistky v pojistkovce jsem prošel a preventivně proměnil, co jsem měl k dispozici, s ostatními aspoň pohejbal.
Furt nic. Začal jsem tak procházet kostry. Nevím popravdě, kde všude jsou, šel jsem do motorového prostoru, protože tam se pracovalo (oba blatníky byly dole). Nakonec to skončilo tím, že mi akorát ještě přestalo svítit LP světlo (potkávačky, obrysovky svítí) a PP mlhovka a na palubce svítí porucha svícení, což je pravda, že něco nesvítí :-D.
Tak jsem se dopálil a jdu si pro radu - které kostry překontrolovat konkrétně? Třeba jsem nějakou přehlédl.
Do toho jsem našel, že je značně zkorodovaná a rozpadlá jakási součástka za LP světlem, tady jsem se dočetl, že by mělo jít o odpor klimatizace. Předpokládám ale, že ten by na to neměl mít vliv. Každopádně se rozsypal úplně, tak kdyby někdo měl pěkný na prodej, mám zájem.
Obecně jsem to na mě působí, že buď stáním u klempíře nějaká ta kostra zašla a přestala kostřit, nebo s něčím pohnul nebo někde zapomněl nějakou kostru zapojit zpět. To ale nemůžu najít. Dělal vepředu oba blatníky, tak mě napadlo, že právě některá z těch koster v motorovém prostoru to bude, ale žádná nevypadala vysloveně zoxidovaně.
Tak nevím. Třeba mi poradíte, po čem jít.
Vrátila se mi čtyřka od klempíře, zjistil jsem včera, že mi nesvítí podsvětlení palubky a tlačítka na středovém panelu. A také lampička a indikátor s pásem, ale jen při poloze otevření dveří, když zapnu lampičku natvrdo, svítí (čtecí i normální). Prostě jen nereaguje v poloze na otevření dveří jak má, jinak svítí.
Zkoukl jsem reostat osvětlení, ten už je pájenej a je ok, pojistka zezadu budíků taky vypadala v pořádku (ačkoliv jsem myslel, že lišťáky ji ještě neměli, můj ji má - 230TE 12/1988, budíky podle mě měněné nebyly).
Pojistky v pojistkovce jsem prošel a preventivně proměnil, co jsem měl k dispozici, s ostatními aspoň pohejbal.
Furt nic. Začal jsem tak procházet kostry. Nevím popravdě, kde všude jsou, šel jsem do motorového prostoru, protože tam se pracovalo (oba blatníky byly dole). Nakonec to skončilo tím, že mi akorát ještě přestalo svítit LP světlo (potkávačky, obrysovky svítí) a PP mlhovka a na palubce svítí porucha svícení, což je pravda, že něco nesvítí :-D.
Tak jsem se dopálil a jdu si pro radu - které kostry překontrolovat konkrétně? Třeba jsem nějakou přehlédl.
Do toho jsem našel, že je značně zkorodovaná a rozpadlá jakási součástka za LP světlem, tady jsem se dočetl, že by mělo jít o odpor klimatizace. Předpokládám ale, že ten by na to neměl mít vliv. Každopádně se rozsypal úplně, tak kdyby někdo měl pěkný na prodej, mám zájem.
Obecně jsem to na mě působí, že buď stáním u klempíře nějaká ta kostra zašla a přestala kostřit, nebo s něčím pohnul nebo někde zapomněl nějakou kostru zapojit zpět. To ale nemůžu najít. Dělal vepředu oba blatníky, tak mě napadlo, že právě některá z těch koster v motorovém prostoru to bude, ale žádná nevypadala vysloveně zoxidovaně.
Tak nevím. Třeba mi poradíte, po čem jít.
-
- kometa
- Příspěvky: 2044
- Registrován: stř 06.08.2008, 12:43
- Auto: Několikero
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28, T. 608284817
- Věk: 71
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
Osvětlení palubky - v tachometru je pojistka=modrá...pokud máš 1989 a dále
Budeš muset zjistit, CO všechno klepmíř rozebral, nebo co kde při svařování ohořelo.
Měřit měřit měřit.
Budeš muset zjistit, CO všechno klepmíř rozebral, nebo co kde při svařování ohořelo.
Měřit měřit měřit.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 54
- Registrován: ned 15.12.2019, 21:38
- Auto: MB 230TE 1988
- Bydliště: Brno-město
- Věk: 26
Re: podsvětlení ovládacího panelu - opraveno
Mám měsíc a rok 12/1988...
Budi to muset změřit. Světla si svítí tak, různě.
Ta pojistka v tacho - to je teda pro rok 1989+?
Budi to muset změřit. Světla si svítí tak, různě.
Ta pojistka v tacho - to je teda pro rok 1989+?