Výměna zadních brzdových štítu


kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od kejb »

fíkus:
není mi jasná tahle pasáž:" tzn. složit, nastavit předpětí, rozebrat, dát gufero a pak už jen dotáhnout na předepsaný moment a je to"
Nechápu následný rozebrání po nastavení předpětí.

PřemekD
kometa
Příspěvky: 2042
Registrován: stř 06.08.2008, 12:43
Auto: Několikero
Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28, T. 608284817
Věk: 71

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od PřemekD »

Jakmile se to jednout nastaví, už se zpátky nic nepovoluje. Seřizuje se to na hodinky.

klic

kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od kejb »

Přesně tak, proto jsem se ptal co tím myslí. Jakmile se to jednou povolí, musí se vyměnit distanční rozpěrka.

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od fíkus »

klíč píše:Jakmile se to jednout nastaví, už se zpátky nic nepovoluje. Seřizuje se to na hodinky.

klic
A proč bys to nemohl povolit? Je to rozpěrný kroužek jako každý jiný a když to dotáhneš při druhém dotažení jen momentem a ne tak abys drtil kroužek tak to můžeš rozebrat třeba 10x. Kdo z vás to dělal tak ví jak velkou silou (řádově několik set Nm) je potřeba použít, zejména v první fázi dotahování. A k té vůli na hodinky, to je k smíchu. Spolehlivě NIKDO nezměří při těch upínacích možnostech vůli v řádech setin milimetru, něco změří, ale rozhodně ne skutečnou vůli. Navíc, to je vůle tzv. provozně přijatelná, kdo by se s tím při výrobě nebo v servisu "sral"? U kuželíkových ložisek v takto namáhaném hřídeli je sebemenší vůle naprosto nežádoucí, když mají lehké předpětí je to ideální. Tzv. táhnou. Jenže když táhnou moc, tak je ložisko za chvíli v prdeli. Proto je stanovená tolerance vůle. A na táhnutí to nejde seřídit s guferem!!! S tím nejde skoro točit jak jsou nový na fest. Od hnacího hřídele je na náboj vyvíjená radiální síla, rázy od kola jsou také nemalé. Ono je ale "umění" to předpětí udělat tak aby se to ložisko nezadřelo nebo předčasně nezničilo. Proto skutečně Mercedes i jiní výrobci stanoví vůle, ale ty jsou tzv. maximálně tolerovatelné a zároveň ještě změřitelné. Navíc se to měří dost špatně, kdo to měří na obvodu náboje, tam kde jsou díry na šrouby tak měří nesmysly. A v ose to lze jistě změřit, ale už vidím jak to někdo měří. Takže tak. Správně předpětí kuželíků v nábojích kol je ideální a leta osvědčené.

zadek524
král hvězd
Příspěvky: 4495
Registrován: čtv 31.07.2008, 13:59
Auto: 124 - to je krásný číslo co mám rád
Bydliště: Nehvizdy, Praha - východ
Věk: 49
Kontaktovat uživatele:

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od zadek524 »

Fíkus: Žil jsem v bludu, já myslel, že je tam úplně jiný ložisko. Teď jsem koukal do nějakého katalogu na obrázek ložiska a všechno jinak. Já myslel, že je tam takový ložisko jako třeba vzadu u W124 apod... Proto jsem nechápal, co tam chceš mazat. :)

kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od kejb »

Mě pořád není jasný proč nastavovat předpětí a pak to rozebírat???

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od fíkus »

Protože nový gufero velmi táhne, nepoznal bych jestli je ložisko dostatečně dotažené. A kromě jiného, nehrozí že ho poškodím. Utáhnu, rozeberu, dám štít a gufero, a pak už jen dotáhnu určitým momentem, zajistím a hotovo. Ta vůle cca 0,02 až 0,05 mm je zkouškami zjištěná jako přijatelná a dobře se to na takovou vůli montuje ve velkém - jak chceš zajistit cit na "táhnutí" ložiska u x dělníků? Takhle dostanou rameno, dají do stolice, dotáhnou strojně a pak ručně, zkusí jasně danou vůli a pro ně je to vyřízené. Kdyby to měli dělat jako já tak složí třetinu za stejný čas = kdo by to platil? Při dotahování na předpětí se měří moment který je potřeba vynaložit pro otočení nábojem, což je v podmínkách sériovky nesmysl. U modelu W124 se přesně s těchto důvodů už použilo dvouřadé kuličkové ložisko a jasně daným předpětím při dotažení určitým momentem - ale stačí to dotáhnout méně nebo více a ložisko je v prdeli.

kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od kejb »

a o kterým guferu se bavíme?, jsou tam dvě...
Obecně tvýmu postupu moc nerozumím.
Ty tam nedáš gufera utáhneš
a pak zase rozebereš.
To fakt nechápu. Protože když to rozebereš tak jsi na tom stejně, jako na začátku. Navíc je otázkou, jak na tom bude po vyndání vnitřní ložisko.

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od fíkus »

Dělal jsi to někdy? Ani jedno tam nedávám před nastavením předpětí a ložiska s tím nemají co dělat, s tou demontáží jim nic neuděláš, normálně vylisuješ unašeč kola a pak to zase celé složíš - nové zadní gufero táhne na náboji tak že s ním skoro neotočíš = zkresluje to při dotahování. A rozpěrná deformační podložka se vytvaruje a poté už to můžeš rozebírat a skládat jak chceš, jen to nesmíš dotahovat silou větší než je síla potřebná k další deformaci podložky. Asi máš na mysli když to přetáhneš - to pak musíš použít novou podložku. U diferenciálu je to ještě náročnější, tak musíš nejdříve zkusit na barvu a pak až dotáhnout s deformační podložkou - pokud nesedí otisk tak musí ložisko ven a zvolit podložku podle potřeby.

PřemekD
kometa
Příspěvky: 2042
Registrován: stř 06.08.2008, 12:43
Auto: Několikero
Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28, T. 608284817
Věk: 71

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od PřemekD »

Chápu Fík, Tvoje zkratka je delší, ale zato méně pohodlná.
Předepsaná vůle je 0,04-0,06 mm a hodinkami se měří na autě bezproblémově. Tento postup je předepsán MB pro opravy, normálně funguje a není důvod se jím neřídit - tedy pokud člověk není ředitel lunaparku.

klic

kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od kejb »

a to se zrovna divím Fíkusi, že zrovna ty, kterej prosazuje provádění oprav a údržby dle předpisu výrobce se zrovna při výměně ložiska tím řídit nechce. :)
Nicméně pro tvojí informaci, vnitřní gufero můžeš namontovat úplně na konec až po utažení a zajištění a to vnější nijak extra netáhne.
Tvůj postup je zbytečně komplikovanej a nevidím žádný přínos v jeho aplikaci.
Dále kuželíkový ložisko s vůli dokáže fungovat v kole i několik desítek tisíc km.

Osobně tohle řešení považuju za zbytečně komplikovaný, stejně jako třeba výměnu manžety poloosy.
Prostě servis i starých mercedesů není pro každýho...

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od fíkus »

Gufero se montuje lépe bez kroužku a matice, jde tam tak nějak proti srsti když je tam ten kroužek. Já to opravuju tak abych byl spokojený a bylo to tak jak to má být. Vím že Mercedes a jiní udávají vůli, ale jak říkám, postupy jsou stanovený tak aby to bylo exaktně zjistitelný. Žádná vůle se zjišťuje hodně špatně, samozřejmě jde měřit moment kterým jde nábojem otáčet. To ale spolehlivě v praxi nikdo nezměří. A prostor pro chybu je na světě. To samé přední náboje, taky na hodinky, ve skutečnosti to má být taky bez vůle předepjaté. A opět je to risk že to někdo utáhne moc. To jsou samé hodinky, momentové klíče a z praxe vidím, že to lidi dělají snad krumpáčem a kladivem.

Klíč - nejde o zkratku ale o to že si s tím rád pohraju. Třeba s hruškou na diferáku nejde skoro točit jak je to předepjaté. Kdo to nezná tak to dotáhne tak aby nebyla vůle ale šlo s tím lehce točit a pak se diví...

kejb
král hvězd
Příspěvky: 6519
Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
Auto: D, J, SWE, CZ...
Bydliště: Praha - východ

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od kejb »

Jakože nejdřív dáš gufero, kroužek, matice, utáhnout a zajistit? =-o
Právě to vnitřní gufero tam jde úplně v pohodě. Samozřejmě záleží, jak se komu co dobře dělá.

fíkus
král hvězd
Příspěvky: 6069
Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
Auto: W124 300 TD, Range Rover '76

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od fíkus »

Nevím jak druhovýroba ale originály tam zrovna moc radostně nešly - už jen s ohledem že s tím guferem na tom kroužku nejde takřka otočit...

adam-skin
vycházející hvězda
Příspěvky: 561
Registrován: pon 28.07.2008, 21:28
Auto: ::W123:LF319B:W124:W210:309:608:313::
Bydliště: Praha 4-Komorany
Věk: 41

Re: Výměna zadních brzdových štítu

Příspěvek od adam-skin »

ja sem zkousel merit vule hodinkama na prednich loziskach a taky sem se uspokojive informaci nedobral, takze za me nezbyva nez dotahovat podle citu.

fikus, pises urcitym momentem. ten zjistits kde, kdyz v predpisu je vule?
Odpovědět