Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"


Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

Čau lidi. *jokingly*
Tak jsem se zařadil mezi "šťastné" majitele automatické převodovky 722.6, kterým zejména po výměně hydroměniče (ale stává se to i u celkově zánovních převodovek) zadusí převodovka po zařazení "D" nebo "R" motor. Děje se tak jen zastudena, především při okolních teplotách pod 10°C a po delší odstávce vozu. Delší odstávka je 12 a víc hodin. Pokud se motor po nastartování nechá několik minut běžet, otáčky po zařazení déčka sice padnou (často dost hluboko), ale pokud to motor nezadusí, obvykle pak znovu vyskočí nahoru a auto už jezdí. Pak jezdí perfektně celý den a ani několikahodinová odstávka není problém. Ale pokud je to už 12h a víc, auto po zařazení kvaltu zdechne...
Tento zajímavý fenomén je známý již víc, než 10 let a jeho řešení spočívalo ve výměně všeho možného a často končilo totálním repasem převodovky, nebo prodejem vozu. Ten repas někdy pomohlo, někdy ne...záleželo jak úspěšně se povedlo zrepasovat hydraulický ventilový blok. Na to ostatní v převodovce jako brzdové pásy a lamely můžem rovnou zapomenout, takže pokud jinak funguje automat dobře, není důvod se v něm nějak hluboce šťourat.
Co je tedy ale příčínou následku zhasnutí motoru? Příčinou je částečně zablokovaná překlenovací spojka měniče. Po zařazení "D" jde tím pádem okamžitě do záběru a v kombinaci se sešlápnutou brzdou zadusí motor. Otázka tedy zní, proč je zablokovaná. Zprvu se to připisovalo špatným repasům měniče. Vina se sváděla na špatně nastavené vůle lamel spojky, na špatný materiál obložení spojek z druhovýroby atd. No problém s chcípnutím motoru se vyskytoval i u měničů repasovaných z originálních dílů a prokazatelně správně seřízených. Lidi se pak ptali, proč to původní měnič nedělal. Inu proto, že spojka byla opotřebaná a vůle velké.
No a co se to tedy vlastně děje? Tahle část je už spíš pro lidi, kteří vědí co to wandler je a jak pracuje. Funkci měniče vysvětlovat tedy nebudu, kdo jí nezná, na youtube a i jinde na netu je hromada vysvětlení. Takže zde dávám jen nákres měniče pro 722.6 s popsanými hlavnými částmi.
Olej, který ovládá spojku je řízen z ventilového bloku a primárně ovládán solenoidem (elektromagnetem). Dále je tento olej veden středem vstupního hřídele (9). Před koncem hřídele jsou otvory, kudy se olejem naplní prostor mezi obalem měniče (7) a pístem (11), který tlačí na spojku měniče. Čím větší tlak v tomto prostoru vznikne, tím je svornost lockupu větší. K uvolnění spojek dochází jen vyčerpáním oleje z tohoto prostoru. Neexistuje však žádný mechanický prostředek, který by píst vrátil do výchozí pozice "spojka odemčena". A tak se u některých převodovek stane, že počas dlouhýho stání dojde k určitému malému úniku oleje přes hydrauliku do prostoru mezi pístem a obalem měniče. Po startu a roztočení měniče dojde odstředivou silou studeného oleje k zatlačení pístu na lamely spojky a částečnému zamknutí měniče. To pak způsobí zadušení motoru. Řada lidí řešila tento problém výměnou TCC solenoidu a pístu TCC včetně instalace nových a těsnějších o-kroužků. Někdy to problém vyřešilo, někdy ne. Nepomáhal ani repas hydraulického mozku. Problém lze řešit i třeba výměnou wandleru za jiný kus (s více opotřebovanými, tedy tenčími lamelami), nebo nechat u wandleru zvětšit vůli na překlenovací spojce. Efekt takové opravy samozřejmě bude z principu funkční, ale asi ne dokonalý a rozhodně zhorší celkové vlastnosti automatu (převodovka pak bude nejspíš klouzavější).
Definitivní řešení je prý instalace kitu, který vyvinula jakási firma Sonnax zaobírající se tímle problémem několik let. Hlavní části kitu je 10 pružin a prstence s otvory (pro tyto pružiny), které zajistí návrat pístu měniče do výchozí polohy a tím pádem znemožní zablokování spojky měniče po startu.
https://img26.rajce.idnes.cz/d2602/15/1 ... .jpg?ver=4
https://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/upl ... e6_671.jpg

SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od SEMRY »

To je velmi zajímavé. Jak tedy postupuješ? Mě to ted řadí A1, asi to bude souviset občas s tím neklidným chodem motoru.

Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

No zatím jsem domluven s člověkem, co mi prodával repasovaný měnič, že mu pošlu můj původní a on ho udělá s větší vůlí. Já si pak namontuju ten a pošlu mu zpátky ten jeho. Nemám tam moc co vymyslet. Pochopitelně mne to vůbec netěší, neb vyhazovat ven automatickou převodovku není tak jednoduchý.
I když poslední dny, co se udělal kompletní reset adaptací a zaškrtla tam i výměna měniče to po nastartování a zařazení D nezdechlo ani jednou. Ale zdechlo to při prvním zastavení v křižovatce.

SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od SEMRY »

Motor ti jede ok? Rozsah otáček bez topení třeba? U mého auta ok, ale kolega měl zvýšený volnoběh pořád.

Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

Motor zastudena mírně kolíše (možná tak o 100RPM), ale ne tak, aby neudržel zařazené D nebo R. S původním měničem tehle problém nebyl a i na prvních několika přeřazeních je cítit, že ta spojka není úplně odblokovaná. Hledat tady problém v motoru nemá velký význam, pokud na to narážíš.
S vypnutým topením mám nominální otáčky myslím kolem 750, po zapnutí panelu topení vyskočí o cca 100 RPM výš.

SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od SEMRY »

Tak to máme asi stejný problém. Me to ale hned po ohrati zmizí. Vyskytuje se to sem tam.

Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

Myslíš kolísání volnoběhu? Jo, jak se motor zahřeje, tak to zmizí.

SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od SEMRY »

To taky, ale to ze ta spojka neni uplne odblokovana. Pak se obcas stane to ze to na krizovatce nechce uplne hned vyradit a dele to trva. Ale to prisuzuji zatim jednomu (dosud nezjistenemu) vstrikovaci. V zime pochopitelne dobrý.

Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

Mně sice trochu uniká souvislost mezi vstřikováním nafty a blokováním hydroměniče, ale taky mám podezření, že je jeden vstřikovač už dost mimo.

SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od SEMRY »

Pokud nejde motor dobře, dostává to špatná data. Proto mě to v zimě šlape lépe, protože to vstřikuje víc nafty. Možná je dobré zaměřit se i na motor. U mě to je ok, ale na volnoběh to sem tam zaškobrtne, taky to zaškobrtne sem tam při jízdě a tam převodovka se pak adaptuje nebo zařadí špatně. Tím jsem si celkem jistej. Samozřejmě to tím být nemusí. Mě vstřiky nekapou ale diag hlásila jeden hraniční v létě v zimě pochopitně mlčí. projevuje se to nejvíc na volnoběžnejch otáčkách. Mě na tom totiž vždycky udivuje to, že třeba v těžkym mrazu jeden den to odřadí studené naprosto ok a druhej den se to prvních 2km kroutí jak had a skučí. Vysvětlení pro to zatím nemám. Olej dělám po 30 tisících, používám přísadu Bishops.

Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

Tak to ano. Špatné řazení , opožděné vypnutí lockupu při dojezdu do křižovatky nebo vláčný start z místa samozřejmě velmi často působí vstřikování a tyto symptomy se často neprávem hází na převodovku, která za to nemůže. Toto budu muset taky řešit už kvůli emisce. Dám ty vstřiky vytáhnout a přezkoušet na stolici. Taky mi tam občasně zapíše do paměti lambda sondu - zkrat na kostru.
Nicméně, nejdřiv musím odstranit ten problém zablokovaného měniče po studeném startu...a to asi jinak, než na úrovni měniče nevyřeším.

SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od SEMRY »

Jasný. Zajímavý je že ty vstřiky jsou ok, nekapu, jen jsou prostě mechanicky už opotřebovaný a asi původní....

Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

Je to možný. Nechci se k tomu nějak vyjádřit, protože v těhle stříkačkách nejsem moc zběhlej. Když jsem měl auto na diagnostice, tak jeden vstřik vykazoval dost velký korekční hodnoty do plusu, druhý zase do mínusu...dva se jevily jako OK. Jenomže tyhle čísla vlastně neříkaj vůbec nic. Může to odkazovat na dost věcí a vstřik, kterej se jeví špatnej vlastně nemusí být ten špatnej. Naopak špatný může být ten, co se jevil jako dobrý...prostě to musí jít ven a na stolici.

SEMRY
vycházející hvězda
Příspěvky: 931
Registrován: sob 20.03.2010, 23:10
Auto: W213 e200d / 996.1 C2
Bydliště: Vinohrady
Věk: 35

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od SEMRY »

No ono to pak ty ostatní kompenzujou takže nakonec stejně všechny :)))

Autor tématu
Waterfall
hvězda
Příspěvky: 1663
Registrován: pát 11.05.2012, 20:38
Auto: W124 300E-24, S204 180 Kompressor
Bydliště: Trenčín
Věk: 40

Re: Zhasnutí studeného motoru po zařazení "D" nebo "R"

Příspěvek od Waterfall »

Kdybych měl do toho koupit ještě i 4 nový vstřikovače, tak ten krám rovnou nechám sešrotovat, protože investice do auta už přesáhnou jeho reálnou hodnotu. :D
Odpovědět