Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
-
Autor tématu - kometa
- Příspěvky: 2209
- Registrován: čtv 31.07.2008, 22:11
- Auto: W210 E 300 Turbodiesel
- Bydliště: Brno
- Věk: 40
Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
Mercedesy jsou jím vybavovány od roku 1993, takže dnes mohou mít najeto i půl miliónu kilometrů a čerpadlo pak opravu potřebuje. Navíc s elektronickým řízením a nevšední konstrukcí je dost citlivé na kvalitu nafty.
Navíc, pokud čerpadlo Lucas EPIC dostane do ruky zkušený automechanik, avšak specialista na tradiční dieselovou techniku, nebude chápat, co k čemu slouží. Toto plně elektronické čerpadlo, do něhož vedou jenom dráty (plynový pedál ve spojení s ním je jenom senzorem), totiž ovládá vstřikovací dávku rozdílem tlaků, modulovaných elektromagnetickými aktuátory. Najdeme je nejen na Mercedesech C220 diesel a E220 diesel (W210), ale třeba i na motorech 2,1 TD z produkce koncernu PSA či v užitkovém Fordu Transit 2,5 TD. Dokonce dodnes je najdeme i v atmosférických dieselech 1,9 D od Fiatu, Peugeotu či Renaultu. V mercedesech se vyskytují provedení EPIC1 a EPIC2, ve zmíněných současných dieselech pak poslední jeho provedení EPIC3. Princip funkce a náchylnost k určitým závadám však všechny spojují.
KDY PŘIJDE PROBLÉM. „Pro nás je to dobré čerpadlo. Vesnický opravář si s ním neporadí, jednak možná ani nepochopí princip funkce, jednak čerpadlo nelze nastavit na autě, ale pouze po demontáži v ve vybavených servisech na zkušební stanici Hartridge AVM 20.Nepřipadá mi nespolehlivé, spíše je citlivé na kvalitu nafty a jím vybavené mercedesy se slabými diesely mají po dvou taxikářích dnes najeto milión kilometrů.“
Abychom pochopily problematiku zajímavého čerpadla.Pokud problémy přijdou dříve než při nějakých 250 tisících km, může za to nekvalitní nafta nebo její omezený přívod, třeba pokud v zimě ztuhne. Pak se vlivem nedostatečného mazání snadno zadře rychle kmitající píst přesuvníku vstřiku v hlavě čerpadla.“ Závady se proto dělí na tři typy: náhodné, závady následkem přirozeného opotřebení a závady následkem nekvalitní či přerušovaně dodávané nafty.
ZÁVADY POD DROBNOHLEDEM. Přibližně při 250 tisících najetých kilometrech možná pocítíte zápach nafty ze vstřikovacího čerpadla a motor zejména v nízkých otáčkách nebude běžet tak plynule, jak bývalo zvykem. Pohled na čerpadlo pak dává jistotu – pokud z něj uniká nafta, musíte nechat vyměnit netěsné, elektromagnetické aktuátory. Za dvojici zaplatíte 4500 Kč, práce servisu na výměně seřízení a odzkoušení čerpadla vyjde asi na 2500 korun, demontáž a montáž pak asi na 1500 Kč.
Další závada je už závažnější a při součtu nepříznivých vlivů může postihnout i zánovní čerpadlo. Jde o zadření pístku předsuvníku vstřiku. Téměř vždy je to vlivem nedostatečného mazání. Nekvalitní bionafta či nafta s příměsí těkavých látek (benzínu) nedostatečně maže. Stejně tak může problém způsobit omezená dodávka nafty nebo dodávka s bublinami. To přichází, pokud vám dojde nafta či pokud se třeba z letní nafty v mrazech vysráží parafín a ucpe filtr. Ten se může ucpat, i pokud není dlouhodobě měněn, což má stejné následky. Závada je signalizována svítící kontrolkou diagnostiky a nouzovým režimem s padesátiprocentním výkonem motoru (takže se těžký mercedes sotva plazí). Její řešení vyjde alespoň na 22 tisíc Kč bez DPH. Je totiž potřeba kromě zadřených součástí měnit i zmíněné aktuátory, protože bývají zaneseny kovovými šponami z pístku. Ty mohou v extrémních případech dojít až do vstřikovačů, jež zde však není těžké vyzkoušet ani rozebrat, protože nejsou dvoupružinové. Pokud došlo k jednorázovému natankování špatné nafty, mohou být třeba jen součásti uvnitř čerpadla znehybněny úsadami a kaly. V takovém případě někdy stačí čerpadlo demontovat, rozebrat a vyčistit ultrazvukem.
NÁHODNÉ ZÁVADY. Při této závadě také svítící kontrolka diagnostiky nahlásí nefunkční snímač rotoru nebo snímač vačky čerpadla. To jsou elektronické součásti s jistou úrovní spolehlivosti, jež prostě čas od času vypovědí službu. Zdaleka to však nezažije v průběhu své životnosti (asi 500 tisíc km) každé vstřikovací čerpadlo EPIC. To je dobře, protože obě součásti nepatří k levným - stojí 6000, respektive 8000 Kč.
Někdy také způsobí problém autoservis, konkrétně u čerpadla EPIC3, které je montováno třeba do Fiatu Dobló 1,9D, Renaultu Kangoo 1,9D či Peugeotu Partner 1,9D. Když mechanik příliš našponuje rozvodový řemen, může se vydřít těleso čerpadla vstupní hřídelí. EPIC3 ji má totiž ze všech provedení nejdelší, takže na ni řemen působí největší pákou. „Lidé už jakžtakž pochopili, že moderní motory se vstřikováním Common Rail potřebují kvalitní naftu. Avšak takový 10 let starý mercedes si kupují už často s úmyslem tankovat do něj naftu levnou. Motoru to vlastně ani nevadí, ten by běžel možná i na fritovací olej, problém je s čerpadlem, jež pracuje s malými vnitřními silami a je na snadnou pohyblivost všech komponentů mimořádně citlivé
Navíc, pokud čerpadlo Lucas EPIC dostane do ruky zkušený automechanik, avšak specialista na tradiční dieselovou techniku, nebude chápat, co k čemu slouží. Toto plně elektronické čerpadlo, do něhož vedou jenom dráty (plynový pedál ve spojení s ním je jenom senzorem), totiž ovládá vstřikovací dávku rozdílem tlaků, modulovaných elektromagnetickými aktuátory. Najdeme je nejen na Mercedesech C220 diesel a E220 diesel (W210), ale třeba i na motorech 2,1 TD z produkce koncernu PSA či v užitkovém Fordu Transit 2,5 TD. Dokonce dodnes je najdeme i v atmosférických dieselech 1,9 D od Fiatu, Peugeotu či Renaultu. V mercedesech se vyskytují provedení EPIC1 a EPIC2, ve zmíněných současných dieselech pak poslední jeho provedení EPIC3. Princip funkce a náchylnost k určitým závadám však všechny spojují.
KDY PŘIJDE PROBLÉM. „Pro nás je to dobré čerpadlo. Vesnický opravář si s ním neporadí, jednak možná ani nepochopí princip funkce, jednak čerpadlo nelze nastavit na autě, ale pouze po demontáži v ve vybavených servisech na zkušební stanici Hartridge AVM 20.Nepřipadá mi nespolehlivé, spíše je citlivé na kvalitu nafty a jím vybavené mercedesy se slabými diesely mají po dvou taxikářích dnes najeto milión kilometrů.“
Abychom pochopily problematiku zajímavého čerpadla.Pokud problémy přijdou dříve než při nějakých 250 tisících km, může za to nekvalitní nafta nebo její omezený přívod, třeba pokud v zimě ztuhne. Pak se vlivem nedostatečného mazání snadno zadře rychle kmitající píst přesuvníku vstřiku v hlavě čerpadla.“ Závady se proto dělí na tři typy: náhodné, závady následkem přirozeného opotřebení a závady následkem nekvalitní či přerušovaně dodávané nafty.
ZÁVADY POD DROBNOHLEDEM. Přibližně při 250 tisících najetých kilometrech možná pocítíte zápach nafty ze vstřikovacího čerpadla a motor zejména v nízkých otáčkách nebude běžet tak plynule, jak bývalo zvykem. Pohled na čerpadlo pak dává jistotu – pokud z něj uniká nafta, musíte nechat vyměnit netěsné, elektromagnetické aktuátory. Za dvojici zaplatíte 4500 Kč, práce servisu na výměně seřízení a odzkoušení čerpadla vyjde asi na 2500 korun, demontáž a montáž pak asi na 1500 Kč.
Další závada je už závažnější a při součtu nepříznivých vlivů může postihnout i zánovní čerpadlo. Jde o zadření pístku předsuvníku vstřiku. Téměř vždy je to vlivem nedostatečného mazání. Nekvalitní bionafta či nafta s příměsí těkavých látek (benzínu) nedostatečně maže. Stejně tak může problém způsobit omezená dodávka nafty nebo dodávka s bublinami. To přichází, pokud vám dojde nafta či pokud se třeba z letní nafty v mrazech vysráží parafín a ucpe filtr. Ten se může ucpat, i pokud není dlouhodobě měněn, což má stejné následky. Závada je signalizována svítící kontrolkou diagnostiky a nouzovým režimem s padesátiprocentním výkonem motoru (takže se těžký mercedes sotva plazí). Její řešení vyjde alespoň na 22 tisíc Kč bez DPH. Je totiž potřeba kromě zadřených součástí měnit i zmíněné aktuátory, protože bývají zaneseny kovovými šponami z pístku. Ty mohou v extrémních případech dojít až do vstřikovačů, jež zde však není těžké vyzkoušet ani rozebrat, protože nejsou dvoupružinové. Pokud došlo k jednorázovému natankování špatné nafty, mohou být třeba jen součásti uvnitř čerpadla znehybněny úsadami a kaly. V takovém případě někdy stačí čerpadlo demontovat, rozebrat a vyčistit ultrazvukem.
NÁHODNÉ ZÁVADY. Při této závadě také svítící kontrolka diagnostiky nahlásí nefunkční snímač rotoru nebo snímač vačky čerpadla. To jsou elektronické součásti s jistou úrovní spolehlivosti, jež prostě čas od času vypovědí službu. Zdaleka to však nezažije v průběhu své životnosti (asi 500 tisíc km) každé vstřikovací čerpadlo EPIC. To je dobře, protože obě součásti nepatří k levným - stojí 6000, respektive 8000 Kč.
Někdy také způsobí problém autoservis, konkrétně u čerpadla EPIC3, které je montováno třeba do Fiatu Dobló 1,9D, Renaultu Kangoo 1,9D či Peugeotu Partner 1,9D. Když mechanik příliš našponuje rozvodový řemen, může se vydřít těleso čerpadla vstupní hřídelí. EPIC3 ji má totiž ze všech provedení nejdelší, takže na ni řemen působí největší pákou. „Lidé už jakžtakž pochopili, že moderní motory se vstřikováním Common Rail potřebují kvalitní naftu. Avšak takový 10 let starý mercedes si kupují už často s úmyslem tankovat do něj naftu levnou. Motoru to vlastně ani nevadí, ten by běžel možná i na fritovací olej, problém je s čerpadlem, jež pracuje s malými vnitřními silami a je na snadnou pohyblivost všech komponentů mimořádně citlivé
Naposledy upravil(a) Mika dne čtv 07.02.2013, 18:28, celkem upraveno 3 x.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 274
- Registrován: ned 03.08.2008, 15:59
- Auto: 124 300TD ,ex:190 2.0+2.6.+ E124 T200 16v+124T 280
- Bydliště: Praha
- Věk: 44
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
*thumbs up*
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 3789
- Registrován: čtv 31.07.2008, 19:11
- Auto: W210,S210,S124,MAN
- Bydliště: Jaroměřice nad Rokytnou
- Věk: 52
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
teď jsem viděl ten zázrak vyndanej z felicie a je to divný už napohled.Zlatý starý bosch...Ale děkuju za pěkný popis.Na čerpadlech jsem se vyučil a dělal z nich závěrečný zkoušky,ale to byly lokomotivní+motorpal..už je to dlouho.
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 946
- Registrován: pát 01.08.2008, 0:09
- Auto: W202 250TD, bylo W123 240D
- Bydliště: UHERSKÉ HRADIŠTĚ
- Věk: 47
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
to mika:pekne pop *thumbs up* sane
-
Autor tématu - kometa
- Příspěvky: 2209
- Registrován: čtv 31.07.2008, 22:11
- Auto: W210 E 300 Turbodiesel
- Bydliště: Brno
- Věk: 40
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
ještě uvažuji o sepsání podrobného návodu na výměnu oleje v automatu pěkně v řádách 722.3/4/5/6
jinak mám ještě v záloze popis CDI a common rail po 13 letech,čaté problémy spolehlivost
řekl bych celkem šokující,třeba BOSCH nedovoluje repasovat svoje vstřikovače třeba jako DEPLHI
vetšinou stačí vstřik vyčistit ultrazvukem (v 90%)to pomůže,atd a atd již brzy :)
jinak mám ještě v záloze popis CDI a common rail po 13 letech,čaté problémy spolehlivost
řekl bych celkem šokující,třeba BOSCH nedovoluje repasovat svoje vstřikovače třeba jako DEPLHI
vetšinou stačí vstřik vyčistit ultrazvukem (v 90%)to pomůže,atd a atd již brzy :)
-
- hvězdička
- Příspěvky: 274
- Registrován: ned 03.08.2008, 15:59
- Auto: 124 300TD ,ex:190 2.0+2.6.+ E124 T200 16v+124T 280
- Bydliště: Praha
- Věk: 44
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
Ten EPIC je i ve feldách?Měl sem za to ,že je tam motor jako ve Ventu atd. a je-i čerpadlově-skoro nezničitelnej.dako5 píše:teď jsem viděl ten zázrak vyndanej z felicie a je to divný už napohled.Zlatý starý bosch...Ale děkuju za pěkný popis.Na čerpadlech jsem se vyučil a dělal z nich závěrečný zkoušky,ale to byly lokomotivní+motorpal..už je to dlouho.
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 3789
- Registrován: čtv 31.07.2008, 19:11
- Auto: W210,S210,S124,MAN
- Bydliště: Jaroměřice nad Rokytnou
- Věk: 52
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
taky sem se divil...
-
- legenda hvězd
- Příspěvky: 3464
- Registrován: čtv 21.08.2008, 15:21
- Auto: modrý,stříbrný,vínový,černý,bílý a 2 zelený
- Bydliště: Bihanken - Eichwald
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
shrnuto podtrženo: rotační čerpadla mazaná palivem jsou boží trest seslaný na majitele vozů za hodně ošklivé skutky v minulých životech. beru to pouze jako nepovedený pokus nahradit řadová pístková
čerpadla nějakou levnější variantou.krásně je zde vidět známá rovnice : levná výroba - drahý provoz. :-!
čerpadla nějakou levnější variantou.krásně je zde vidět známá rovnice : levná výroba - drahý provoz. :-!
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 946
- Registrován: pát 01.08.2008, 0:09
- Auto: W202 250TD, bylo W123 240D
- Bydliště: UHERSKÉ HRADIŠTĚ
- Věk: 47
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
doplnil bych koloucha:levná výroba - drahý provoz - nestastny majitel *tired*
-
- hvězdička
- Příspěvky: 496
- Registrován: pon 01.08.2011, 9:22
- Auto: mercedes W 210 2.5 TD
- Bydliště: Nymburk
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
Tak jsem si taky pořídil astmatika s tímto čerpadlem,tak uvidíme jak dlouho bude frčet. *jokingly*
-
- hvězdička
- Příspěvky: 184
- Registrován: sob 09.01.2010, 15:16
- Auto: W210 E 290 Turbodiesel Avantgarde 96/97
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
*thumbs up*
na to CDI se teda tesim!
na to CDI se teda tesim!
-
- hvězdička
- Příspěvky: 1
- Registrován: úte 21.06.2011, 22:58
- Auto: 300sl
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
Mozna by byla slusnost uvest ze clanek Lucas Epic je komplet prevzaty..
Ono chlubit se cizim perim je u nas tak nejak normalni..
Takze vzkaz pro Miku z Brna: nemachruj a nedelej chytraka kdyz nejsi autor.
Ono chlubit se cizim perim je u nas tak nejak normalni..
Takze vzkaz pro Miku z Brna: nemachruj a nedelej chytraka kdyz nejsi autor.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 496
- Registrován: pon 01.08.2011, 9:22
- Auto: mercedes W 210 2.5 TD
- Bydliště: Nymburk
- Věk: 51
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
Tak dneska se to posralo-to jsem s tím ujel cca. 20 km ze servisu-rozsvítila se mi kontrolka+nouzový režim,to jsem zvědav kdo to opraví. :(
-
- hvězdička
- Příspěvky: 274
- Registrován: ned 03.08.2008, 15:59
- Auto: 124 300TD ,ex:190 2.0+2.6.+ E124 T200 16v+124T 280
- Bydliště: Praha
- Věk: 44
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
Patří to sem:jak classici vědí,údajně jde na 220d dobastlit čerpadlo z 200d 55kW,dělá to prý jeden nejmenovaný Brouk .Máte s tim někdo osobní zkušenost?A teoretici,je to teoreticky možné?
Ptám se proto,že vzhledem k špatné pověsti 220 se může jevit jako výhodný kauf....
Ptám se proto,že vzhledem k špatné pověsti 220 se může jevit jako výhodný kauf....
-
- hvězdička
- Příspěvky: 48
- Registrován: pon 18.08.2008, 22:46
- Auto: W211 220CDI avantgarde , W124 200D automat 1990 ,
- Bydliště: Brehy (pri Novej Bani)
- Věk: 53
Re: Vstřikovací čerpadlo Lucas EPIC-fakta a mýty
Ahoj. Tak ako to dopadlo s opravou?michalmasařka píše:Tak dneska se to posralo-to jsem s tím ujel cca. 20 km ze servisu-rozsvítila se mi kontrolka+nouzový režim,to jsem zvědav kdo to opraví. :(
Mám C W202 220D tiež s epicom a zatial chvalabohu ide ako hodinky (213000km). Do nafty OMV vždy pridavam aditivum Castrol TDA.