za jak dlouho to povoli, ze stim jde tocit?fíkus píše: Třeba s hruškou na diferáku nejde skoro točit jak je to předepjaté. Kdo to nezná tak to dotáhne tak aby nebyla vůle ale šlo s tím lehce točit a pak se diví...
Výměna zadních brzdových štítu
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 561
- Registrován: pon 28.07.2008, 21:28
- Auto: ::W123:LF319B:W124:W210:309:608:313::
- Bydliště: Praha 4-Komorany
- Věk: 41
Re: Výměna zadních brzdových štítu
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6069
- Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
- Auto: W124 300 TD, Range Rover '76
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Povolí po záběhu ložisek a i tak to stále musí klást odpor, nesmí to jít zlehka.
Moment jsem si odvodil zkouškou při kolika Nm se začne bortit ta podložka, tak jak mi vyšlo že dotažení tak aby se zbortila mínus 10% - tímto nižší momentem už se podložka dál nezbortí ale náboj je přesto značně utažený, pokaždé to vyjde trochu jinak, s ohledem na to lehké předpětí. Ovšem ve "srozumitelštině" to vychází s citem na krev s tím, že to zkouším po malých kouscích dotahovat a ložiskem otáčím. Až se mi zdá odpor správný, ještě o maličký kousek přitáhnu - to je ta chvíle kdy vezmu teprve momentový klíč, změřím moment (řádově stovky Nm) a poté rozeberu, naplním tukem, nalisuji gufera a dotáhnu už bez jakéhokoli zkoušení o 10% menším momentem - v tu chvíli už vím, že ložisko je dotaženo přesně jak má být. Tohle by ve velkovýrobě bylo nemyslitelně drahé. Proto výrobce stanoví postup s maximální akceptovatelnou vůlí která se pochopitelně dá celkem dobře změřit na tovární stolici (to už do manuálu nenapíšou, proč by o tom mechanik měl přemýšlet, ten to má opravit a ne přemýšlet proč to tak je)
Moment jsem si odvodil zkouškou při kolika Nm se začne bortit ta podložka, tak jak mi vyšlo že dotažení tak aby se zbortila mínus 10% - tímto nižší momentem už se podložka dál nezbortí ale náboj je přesto značně utažený, pokaždé to vyjde trochu jinak, s ohledem na to lehké předpětí. Ovšem ve "srozumitelštině" to vychází s citem na krev s tím, že to zkouším po malých kouscích dotahovat a ložiskem otáčím. Až se mi zdá odpor správný, ještě o maličký kousek přitáhnu - to je ta chvíle kdy vezmu teprve momentový klíč, změřím moment (řádově stovky Nm) a poté rozeberu, naplním tukem, nalisuji gufera a dotáhnu už bez jakéhokoli zkoušení o 10% menším momentem - v tu chvíli už vím, že ložisko je dotaženo přesně jak má být. Tohle by ve velkovýrobě bylo nemyslitelně drahé. Proto výrobce stanoví postup s maximální akceptovatelnou vůlí která se pochopitelně dá celkem dobře změřit na tovární stolici (to už do manuálu nenapíšou, proč by o tom mechanik měl přemýšlet, ten to má opravit a ne přemýšlet proč to tak je)
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6519
- Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
- Auto: D, J, SWE, CZ...
- Bydliště: Praha - východ
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Jasně, takže ten kdo ví jak se to má dělat a měří hodinkama u toho nepřemýšlí - já a klíč. :)
Nechci tady rozporovat exaktní metody měření borcení rozpěrky na 10% momentovým klíčem, nerad bych se zacyklil v techničákách.
Je to asi jedno, slohovky nemají cenu.
Aby to tady nezapadlo, štít jde vyměnit tak, že se rozřízne a svaří.
Je to prasečina ale dá se to, jako nouzovka.
Jsem zvědavej na debatu o výměně manžety poloosy. *jokingly*
Nechci tady rozporovat exaktní metody měření borcení rozpěrky na 10% momentovým klíčem, nerad bych se zacyklil v techničákách.
Je to asi jedno, slohovky nemají cenu.
Aby to tady nezapadlo, štít jde vyměnit tak, že se rozřízne a svaří.
Je to prasečina ale dá se to, jako nouzovka.
Jsem zvědavej na debatu o výměně manžety poloosy. *jokingly*
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna zadních brzdových štítu
... manžetu taky rozříznout a slepit fteřiňákem. *jokingly*
Jedině origo a zapertlovat.
Jedině origo a zapertlovat.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6069
- Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
- Auto: W124 300 TD, Range Rover '76
Re: Výměna zadních brzdových štítu
To co dělám já právě exaktní není, je to o citu...kejb píše:Jasně, takže ten kdo ví jak se to má dělat a měří hodinkama u toho nepřemýšlí - já a klíč. :)
Nechci tady rozporovat exaktní metody měření borcení rozpěrky na 10% momentovým klíčem, nerad bych se zacyklil v techničákách.
Je to asi jedno, slohovky nemají cenu.
Aby to tady nezapadlo, štít jde vyměnit tak, že se rozřízne a svaří.
Je to prasečina ale dá se to, jako nouzovka.
Jsem zvědavej na debatu o výměně manžety poloosy. *jokingly*
-
- vycházející hvězda
- Příspěvky: 561
- Registrován: pon 28.07.2008, 21:28
- Auto: ::W123:LF319B:W124:W210:309:608:313::
- Bydliště: Praha 4-Komorany
- Věk: 41
Re: Výměna zadních brzdových štítu
az to budes nekdy delat, vyfotis mi, jak mas posazeny hodiny a v kterych mistech meris? jinde na internetech u anonymnich lidi jsem to uz videl, ale me to podle toho moc neslo.kejb píše:Jasně, takže ten kdo ví jak se to má dělat a měří hodinkama u toho nepřemýšlí - já a klíč. :)
Nechci tady rozporovat exaktní metody měření borcení rozpěrky na 10% momentovým klíčem, nerad bych se zacyklil v techničákách.
Je to asi jedno, slohovky nemají cenu.
Aby to tady nezapadlo, štít jde vyměnit tak, že se rozřízne a svaří.
Je to prasečina ale dá se to, jako nouzovka.
Jsem zvědavej na debatu o výměně manžety poloosy. *jokingly*
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6519
- Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
- Auto: D, J, SWE, CZ...
- Bydliště: Praha - východ
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Magnetický stojánek se dá dát na brzdový štít.
Já mám úchylkoměr přidělaný v závitu po brzdovém třmenu. Mám udělaný spešl ramínko.
Magnet mi nepřišel dostatečnej :)
Měřím nad závitama kolových šroubů, pokud se dobře pamatuju.
Nevím kdy to budu zase dělat, nedělá se to moc často.
Já mám úchylkoměr přidělaný v závitu po brzdovém třmenu. Mám udělaný spešl ramínko.
Magnet mi nepřišel dostatečnej :)
Měřím nad závitama kolových šroubů, pokud se dobře pamatuju.
Nevím kdy to budu zase dělat, nedělá se to moc často.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6069
- Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
- Auto: W124 300 TD, Range Rover '76
Re: Výměna zadních brzdových štítu
A jakou sílu vyvíjíš na náboj při měření vůle? Máš tam vazelínu? Jestli ano měříš kraviny... já to seřizuji s lehkým olejem typu konkor. Vazelína docela dobře vymezí vůli v řádech setin mm. Opravdu se tomu směju, jasně že naměříš vůli, ale věř že skutečná vůle v ložisku je jiná. Ale s vůlí to vydrží jezdit desítky tisíc, takže je to vlastně fuk. Daleko horší je to utáhnout moc.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6519
- Registrován: pon 01.09.2008, 15:05
- Auto: D, J, SWE, CZ...
- Bydliště: Praha - východ
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Já se zase směju tvým 10% a borcení rozpěrky atd.
Dělám to podle toho, jak to předepisuje výrobce.
Což pochopitelně nemusí být vždy ku prospěchu věci - zjm. na dnešních autech.
Nicméně hodinkama se to úspěšně dělá několik desetiletí na celým světě.
Připomíná mi to, jako když někdo chce měnit vrzák na 124 a vyndavá kvůli tomu celý rameno, poznačuje si fixem polohu všeho možnýho aby pak stejně měl geo v deli.
Po technický stránce k tomu nemám co dál říct.
Dělám to podle toho, jak to předepisuje výrobce.
Což pochopitelně nemusí být vždy ku prospěchu věci - zjm. na dnešních autech.
Nicméně hodinkama se to úspěšně dělá několik desetiletí na celým světě.
Připomíná mi to, jako když někdo chce měnit vrzák na 124 a vyndavá kvůli tomu celý rameno, poznačuje si fixem polohu všeho možnýho aby pak stejně měl geo v deli.
Po technický stránce k tomu nemám co dál říct.
-
- král hvězd
- Příspěvky: 6069
- Registrován: sob 16.06.2012, 19:55
- Auto: W124 300 TD, Range Rover '76
Re: Výměna zadních brzdových štítu
A co je na tom k smíchu? Hodinkama se to nedělá, tomu nevěř. Zkušenej mechanik to nedělá na hodinky, protože vazelína sama o sobě tvoří nějakou vrstvičku, je potřeba tu vůli měřit pod tlakem atd... Jak říkám, hodinky jsou nouze pro ty co to neumí nastavit na předpětí. To je celý. Už jen to jak jsi psal že když tohle znovu rozeberu tak to musím dělat celý znovu, jako bys nepochopil že je to celé o síle dotažení - dokud nepřekročí sílu potřebnou k borcení rozpěrky tak to můžeš rozebírat do nekonečna. To samé diff, pokud jde dotáhnout předepsaným momentem a nepřekročíš sílu potřebnou k otočení pastorkem tak rozpěrku měnit nemusíš. Tím neříkám, že udělat to jak to předepíše výrobce je špatně, jen tohle je ještě o něco lepší. Minimálně není vůle v náboji a podvozek je nepatrně festovější.
-
- hvězdička
- Příspěvky: 39
- Registrován: úte 12.08.2008, 10:55
- Auto: W124 300TDT, W210 320cdi, W202 C180
- Bydliště: Domažlice
- Věk: 42
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Ahoj Přemku, řeším stejný problém. Můžeš prosím poraďit jak a kde říznout ten nový štít, který chci nasadit. W202 zadní....Přemek Doležal píše:Jen na okraj :
Rozříznutí, vyříznutí, výměna, a opětné složení a svařaní je zcela běžná práce, žádná prasárna.
Děláš-li výměnu Z štítu s demontáží ložisek, zabředneš do toho dalšími min třemi litry,
což je většinou zbytečné. :'(
@}->--
Děkuju za info
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Vžda v nejužším místě, tj u brzdiče.
@}->--
@}->--
-
- hvězdička
- Příspěvky: 39
- Registrován: úte 12.08.2008, 10:55
- Auto: W124 300TDT, W210 320cdi, W202 C180
- Bydliště: Domažlice
- Věk: 42
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Takže k nasazení stačí jeden řez? Pak převléci a zavařit, obrousit a hotovo?
-
- král hvězd
- Příspěvky: 21678
- Registrován: pát 03.12.2010, 0:20
- Auto: W 124, a jiná, a jiná...
- Bydliště: Jihlava, Šafaříkova 28
- Věk: 71
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna zadních brzdových štítu
....nooo, tak zase jednoduše a zlehka to nejde, je to drobet oj.b,
.....ale chlap si s tím poradí. ]:->
.....ale chlap si s tím poradí. ]:->
-
- hvězdička
- Příspěvky: 39
- Registrován: úte 12.08.2008, 10:55
- Auto: W124 300TDT, W210 320cdi, W202 C180
- Bydliště: Domažlice
- Věk: 42
Re: Výměna zadních brzdových štítu
Chápu, tak snad se to podaří, musí. Ty štíty nejsou nejlevnější...